
29 września 2024, g. 19:00
La Tempesta & Jakub Burzyński:
Michaelmas. Barokowe kantaty
na uroczystość św. Michała Archanioła
dziedziniec Młynów Rothera
PROGRAM
HEINRICH SCHÜTZ (1585-1672) — Es erhub sich ein Streit (SWV Anh. 11)
Chór I: 3 cynki, tenor
Chór II: trąbka, tenor, dwa puzony, dulcjan
Chór III: SATB (+altówka colla parte)
Chór IV: SATB (+altówka colla parte)
Basso continuo: wiolonczela, violone, pozytyw
Favoriti: Barbara Kucharczyk, Julita Mirosławska, Julia Mach, Rafał Grozdew, Sebastian Mach, Mikołaj Zgódka, Tomáš Kočan, Tomasz Cepiel, Michał Janczak
TOBIAS ZEUTSCHNER (c.1621-1675) — Es erhub sich ein Streit
AT solo
Chór: SSATB
2 skrzypiec, 2 altówki, violone
2 cynki, 2 puzony, dulcjan
Basso continuo: wiolonczela, pozytyw
Soliści: Marcin Gadaliński i Rafał Grozdew
JOHANN CHRISTOPH BACH (1642-1703) — Es erhub sich ein Streit
Chór I: SATBB
Chór II: SATTB
3 skrzypiec, altówka, 2 puzony, dulcjan
4 trąbki, kotły
Basso continuo: wiolonczela, violone, pozytyw
Favoriti: Barbara Kucharczyk, Julia Mach, Rafał Grozdew, Jan Kukal, Michał Janczak
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) — Es erhub sich ein Streit (BWV 19)
Chór: Es erhub sich ein Streit
Recytatyw (bas): Gottlob! der Drache liegt
Aria (sopran): Gott schickt uns Mahanaim zu
Recytatyw (tenor): Was ist der schnöde Mensch, das Erdenkind?
Aria (tenor): Bleibt, ihr Engel, bleibt bei mir!
Recytatyw (sopran): Laßt uns das Angesicht
Chorał: Laß dein’ Engel mit mir fahren
STB solo
Chór: SATB
3 oboje, 3 trąbki, cornettino, kotły, 2 skrzypiec, altówka
Basso continuo: fagot, wiolonczela, violone, pozytyw
Soliści: Julita Mirosławska, Sebastian Mach, Jan Kukal
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) — Nun ist das Heil und die Kraft (BWV 50)
Chór I: SATB
Chór II: SATB
3 oboje, 3 trąbki, kotły, 2 skrzypiec, altówka
Basso continuo: fagot, wiolonczela, violone, pozytyw
WYKONAWCY
Zespół La Tempesta na instrumentach z epoki w składzie:
Barbara Kucharczyk, Julita Mirosławska, Magdalena Pikuła, Natalia Zubkowicz-Cepiel — soprany
Marcin Gadaliński, Jiří Kukal, Julia Mach, Daniel Oktawian Piotrowski — alty
Rafał Grozdew, Tomáš Kočan, Sebastian Mach, Mikołaj Zgódka — tenory
Tomasz Cepiel, Michał Janczak, Jan Kukal, Martin M. Sobczyk — basy
Gustavo Gargiulo, Fruzsi Hara, Richard Šeda — cynki
Gustavo Gargiulo, Fruzsi Hara, Richard Šeda, Michał Tyrański — trąbki
Jan Hutek, Patrycja Leśnik-Hutek, Agnieszka Mazur — oboje
Piotr Dąbrowski, Paweł Wachowski — puzony
Beniamin Lewi dulcjan — fagot
Jarosław Kopeć — kotły
Beata Kozyra, Agnieszka Obst-Chwała — skrzypce
Łukasz Strzelczyk — skrzypce, altówka
Małgorzata Feldgebel — altówka
Karolina Szewczykowska — wiolonczela
Martin Daniel Zorzano — violone
Barbara Świderska — pozytyw
Jakub Burzyński — dyrygent

LA TEMPESTA
zespół muzyki dawnej, założony w 1998 roku w Warszawie. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.). Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen H. Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał nagrań ponad 20 CD, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz pierwsze polskie nagranie studyjne oratorium Mesjasz J. F. Handla. Jest gospodarzem festiwalu Barok w Radości, bierze udział w cyklu wykonań wszystkich kantat J.S. Bacha na Uniwersytecie Warszawskim. W 2019 roku zespół został nominowany w trzech kategoriach do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK, za album dedykowany Mikołajowi Zieleńskiemu. W 2020 roku miała miejsce premiera filmu dokumentalnego Mikołaj Zieleński – dyskretny urok polichóralności, zrealizowanego z udziałem zespołu La Tempesta.
JAKUB BURZYŃSKI
śpiewak (kontratenor), teoretyk muzyki i dyrygent. W 1998 roku założył zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa repertuar 16-19 wieku. Jako solista wykonywał główne i drugoplanowe role w operach Charpentiera, Purcella, Vivaldiego, Haendla, Myslivečka, Mozarta, Krauzego i Zycha. Dokonał nagrania ponad dwudziestu CD dla wytwórni BIS, ARTS, DIVOX, NAXOS, MUSICON oraz DUX. Album Vespers of Sorrow z kompozycjami A. Vivaldiego został okrzyknięty Nagraniem Roku przez portal Music Web International, a jego fragmenty wykorzystane jako ścieżka dźwiękowa do nagrodzonego na festiwalu w Cannes francuskiego filmu DIVINES. Jakub Burzyński jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego Barok w Radości, wieloletnim wykładowcą Letnich Szkół w Kelč, Holešovie, Valticach, Velehradzie i Broumovie (Czechy), kierownikiem artystycznym Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej Schloss Scharfeneck oraz stałym prelegentem Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu. W 2019 roku został nominowany do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK w kategorii Dyrygent Roku. Od 2020 współpracuje jako dyrygent z Polską Operą Królewską. W 2024 roku decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczony został Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.